Responsabilitate in 3 parti. Tips&tricks

Responsabilitatea este un subiect extrem de interesant, despre care m-am documentat mult in ultima perioada. Vom aborda aceasta tema in 3 parti, anume asumarea responsabilitatii, care este conceptul constructivist al responsabilitatii si care sunt capcanele legate de predarea responsabilitatii.
Asumarea responsabilitatii
 
  • Fie ca discutam de o decizie importanta sau marunta, la fiecare decizie pe care o luam alegem anumite optiuni si respingem altele.
  • Sa-ti asumi responsabilitatea inseamna sa iei in considerare aceste alternative si consecintele decizilor tale.
  • Odata devenit adult, vei cauta, inconstient o alta autoritate (partener de viata, sef) care s-o inlocuiasca pe cea din copilarie.
  • Ca o concluzie asumarea responsabilitatii inseamna autonomia personala.
Conceptul constructivist de responsabilitate
 
  • Constructivismul este definit de principiile educației centrate pe elev și pune accentul pe procesele de interpretare a stimulilor care au loc în mintea elevului(voi face o postare legat de acest principiu dupa care functioneaza si Explore Academy).
  • Asumarea responsabilitatii este un proces permanent de invatare si experimentare.
 
Capcanele legate de predarea responsabilitatii
 
  1. Morala abstracta inseamna a vorbi despre un subiect fara a avea o situatie concreta. As face referire aici la procesul de predare, anume cand este predat un concept fara a fi pus intr-o situatie concreta de utilizare.
  2. De exemplu atunci cand un profesor face morala unui elev legat de asumarea responsabilitatii, dar fara a-i prezenta situatia concreta unde a gresit.
  3. Indoctrinarea se refera la impunerea (in general de catre o persoana cu o autoritate mai mare) unui set de valori care nu corespund cu ale tale.
  4. Aici este recomandat o ascultare activa, prin care sa-l intelegi cat mai bine pe interlocutor.
Tips&tricks
 
  • Sa nu uitam ca puterea exemplului este cea mai puternica metoda de educare, asadar trebuie sa fim atenti la actiunile noastre si sa ne asumam raspunderea pentru ele.
  • Sa ascultam activ, sa incercam sa gasim cauza. Sa nu uitam ca in spatele oricarei greseli se afla o intentie buna.
  • Sa ne cunoastem starile, sa stim cand suntem rationali sau stapaniti de emotii
  • Sa incercam ca discutiile importante sa le sustinem atunci cand suntem rationali.